Hem > Företag > Erfarenhet med Nordeas usla bankservice

Erfarenhet med Nordeas usla bankservice

nordea_logo

Om du vill bli kund på Nordea då lovar Nordea hjälpa dig gärna med att hitta lösningar som gör det möjligt för dig att förverkliga dina planer. Det låter som rent gammaldags marknadsföring. Verkligheten inte stämmer med det de vill stå för.

Igår, den 25 maj, kring kl. 17.25 ringde jag in till kundtjänst för att fråga om en tjänst, vilket de hade erbjudit mig för några dagar sedan. Stefan hette rådgivare som dessvärre för min del tog han om min fråga. Han var inte kapabel av att ge ett bra svar på mina frågor utan att han repetitivt och monoton endast sa ”jag kan inte hjälpa dig…, jag kan inte hjälpa…”. Då undrade jag om en kundtjänstmedarbetare på Nordea lika med programmerade robotar. Jag hade trott att Nordeas kundservice fokuserar på det ni kan göra och hjälpa till snarare än det ni inte kan. Förvånande var det!

Många företag och deras kundtjänstmedarbetare brukar fokusera på det de inte kan hjälpa till när egentligen måste det vara motsatsen. Varför? Varför? Är det så de lär sig?

Förstås var jag inte nöjd med Stefans fyrkantiga svar, speciellt med tanke på min sträva efter en suverän tjänst. Därför gick jag dagen efter till Nordeas kontor på Hamngatan. Utan att veta måste man boka tid på förväg för att träffa en rådgivare. En förbipasserande medarbetare noterat att jag väntade och erbjöd sin hjälp. Hon hänvisade mig till kassörskorna.

Det var lång väntetid då passade jag på att ringa kundtjänst istället och pratade med Malin, som erbjöd en bra förklaring om hur den efterfrågade tjänsten fungerade. Hon hänvisade ändå mig till ett Nordea bankkontor för vidare hjälp. Tur att jag hade tagit en väntelapp så fort jag kom in (det stämmer….lång väntetid!). När mitt nummer kom fram blev jag betjänad av en ganska stressig kassörska som jag märkte ville bara bli av mig för att ta nästa kund.

Oerhört tråkigt att jag inte kan vända mig till min bank, där jag har varit kund för mer än 5 år, sedan min studietid. Helt otroligt att Nordea inte kan anstränga sig och försöka förstå varje kunds situation.

Med tanke på Nordeas kundtjänsts kvalitet förväntar jag inte mig vidare någon suverän service alls. Av denna anledning ser jag inte varför jag bör fortsätta som kund hos Nordea. Jag ser ingen tillräcklig bra anledning till att fortsätta med Nordea.

Enligt bankernas studie 2008 av Svenskt Kvalitetsindex  är Handelsbanken i toppen av storbankerna och Länsförsäkringar bank befäster sin position som en bank med nöjda kunder så kanske blir det värt att prova Handelsbanken. Det förvånar mig inte att Nordea får de sämsta betygen.

kundnöjdhet i banksektorn 1997-2008

Tack vare denna studie finns det hopp för dessa kunder som jag som strävar efter suverän service när det gäller bankservices. Våga byta om du inte är helt nöjd med din bank. Det finns många andra attraktiva alternativ! Om du funderar på att avsluta ditt Nordea konto tänk på följande rekommendationer.

Annonser
Kategorier:Företag
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 13 juli 2009 kl. 13:29
  2. 20 juli 2009 kl. 11:45

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: