Hem > Undersökningar > Nöjda kunder ingen garanti för ökat resande…

Nöjda kunder ingen garanti för ökat resande…

Kollektivtrafik…så lyder i stort sett det intressanta resultatet av en studie genomfört av IPSOS på uppdrag av branschföreningen Svensk Kollektivtrafik. Nyligen läste jag att 2008 års Kollektivtrafikbarometer visar att 65 % av resenärerna i Sverige är nöjda med kollektivtrafiken. Riksgenomsnittet är beräknat på den andel som ger betyg 4 och 5 på en femgradig skala och reser minst en gång i månaden. Kollektivtrafikbarometerns resultat baseras på drygt 40 000 intervjuer med både allmänhet och resenärer under 2008.

Studien visar också att 60 % av allmänheten är nöjda med stadstrafiken och 55 % av allmänheten är nöjda med den regionala kollektivtrafiken. Personligen tycker jag att dessa resultat är väl positiva men samtidigt kan undvika inte att reflektera om hur krävande vi är som resenärer. Det räcker inte med bra pris, bra utbud eller nöjda kunder utan användbarheten som bestäms i hög grad av avgångstider, turtäthet och linjesträckning. Trafiken måste upplevas som enkel att användas och vara lätt att få information on påstås av Ipsos.

Annonser
Kategorier:Undersökningar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: