Hem > Företag > Skandiabanken…den utvalda!

Skandiabanken…den utvalda!

I min letande efter en ny bank (efter tillräcklig erfarenhet med Nordeas usla service) kom jag ihåg att jag hade öppnat ett bankkonto hos Skandiabanken för några år sedan men kontot har varit ganska passivt.  I början var jag lite skeptiskt av att vara en aktiv kund hos Skandiabanken och ha den som mitt primärval med tanke på Skandias tidigare skandaler. Ändå ville jag  undersöka lite mer om denna bank.

Först läste jag igenom ”Bankerna 2008 enligt Svenskt Kvalitetsindex”, en årlig studie genomförd av Svenskt Kvalitetsindex, som tidigare hade nämt i denna blogg. Som framgår av studien ligger Skandiabanken med lite högre index än branschens när det gäller kundnöjdhet banker privatmarknad mellan 1997-2008.

kundnöjdhet banker
Av nedanstående diagrammet framgår att de banker som har minsta avståndet mellan vad kunderna väntar sig och vad de upplever sig få är Länsförsäkringar bank, ICA Banken och Skandiabanken. Enligt studien, flera klarar att nå upp till de produktförväntningar som kunderna har, men på servicesidan finns fortfarande en del att förbättra. Servicekvalitet har också blivit mer viktigt för att öka nöjdheten och då särskilt kring bankernas personliga service och råd. Frågan kring tillgänglighet har med åren blivit mindre viktigt då kunderna lärt sig använda andra kontaktvägar så som Internet. Det allra viktigaste är dock fortfarande produktsortimentet och att kunderna kan utföra sina bankärenden tryggt och säkert.

kundprofil bank 2008

Sedan gick jag in på Skandiabankens hemsida och log märke till Skandiabankens utmärkelser, bland annat utsågs den 2 april 2009 till Sveriges bästa kundtjänst av Teleperfomance och placerade sig före andra branschvinnare som Sony Ericsson, Scandic Hotels, Dagens Industri och Systembolaget. Teleperfomances pris känner jag till mycket om men jag också insåg att Skandiabanken har fått andra utmärkelser genom åren av Internet World, Privata Affärer.

”Sveriges bästa kundtjänst” påkallade min uppmärksamhet på en gång oavsett vem än det var prisutdelare. Jag ville bekräfta att Skandiabanken ”verkligen lyssnar på sina kunder”, enligt kundservicechef, Georgios Godamanis, och ville också uppleva en suverän service. Då bestämde jag mig för att ringa till kundtjänst och berätta om min banksituation.

Efter mer än 20 minuters telefonsamtal kände jag att den trevliga och hjälpsamma kundservicemedarbetaren hade verkligen lyssnat på mig och erbjudit en lösning som jag känner att det passar mig nu. Detta orsakade att jag ska ha en överseende med Skandias tidigare skandaler och börja testa om Skandiabanken kan leva upp till Sveriges bästa kundtjänst. Så hej då utnyttjande Nordea!!!

Kategorier:Företag
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: