Hem > Okategoriserade > Sociala medier är viktigt på riktigt

Sociala medier är viktigt på riktigt

sociala-medierAdam Erlandsson är Svenska Dagbladets kolumnist vad gäller webb och teknik. För några dagar sedan hade han skrivit en artikel om sociala medier. Ur artikeln framstår att ”de sociala medierna är inte bara en trend som företag upp­manas och förväntas satsa på – sociala medier är viktigt. På riktigt.”

Erlandsson nämner ett exempel: Om en missnöjd kund tidigare resulterade i ett upprört telefonsamtal till kundtjänst blir missnöjet idag lätt till ett inlägg på Facebook, Twitter eller den egna bloggen. Det där telefonsamtalet togs emot och reglerades av företaget självt, men det ensamma inlägget kan i den sociala mediesfären lätt nås av tiotusentals. För intresserade konsumenter och presumtiva kunder är en störtflod av missnöje i regel bara en snabb och enkel Google-sökning bort.” Jag identifierade mig mycket med detta exempel med tanke på att en av huvudanledningar till att starta denna blog om suverän service var att uppmärksamma företag och andra kunder att det finns missnöjda kunder som vill uttrycka sin missnöjd.

Härmed resten av artikeln:

Företag behöver finnas i den sociala medievärlden, om inte annat så för att stämma kritiken i bäcken.

Jag gissar att ganska många informationsavdelningar ser med skräckblandad förtjusning på skiftet. Å ena sidan har varumärken och företag sällan diskuterats så livligt som nu, men å andra sidan har företagen själva inte tidigare haft så lite möjligheter att styra diskussionen.

Men inträdeströskeln till den sociala medie­världen är egentligen inte särskilt hög.

Att finnas på Twitter, Facebook eller att hålla koll på vad som skrivs i bloggosfären kostar inget annat än de personaltimmar som läggs ned. Det räcker med ett strategiskt beslut att man ska bedriva kundtjänst/kundvård där kunderna efterfrågar det och där kunderna finns.

Tyvärr är det frestande för många företag att nöja sig med att peppra bloggare med pressmeddelanden och andra mass­utskick eller att skriva anonyma hyllningar i kommentarsfält till kritiska inlägg.

Det är respektlöst och definitivt inte rätt väg att gå. Sådana strategier genomskådas ofta. Ödmjukhet är en bra början och sedan kan man hålla sig till de tips Hans Kullin gav i fre­dagens SvD Näringsliv:

Övervaka sådant som rör sig om satir och gå inte i polemik med ”troll”. Korrigera rena fakta­fel och framför allt: Om det rör sig om en missnöjd kund – hitta en lösning.

Annonser
Kategorier:Okategoriserade
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: